Wat is mindfulness?
Slider

Verhoging van de levenskwaliteit

Eind de jaren zeventig ontwikkelde dr. Jon Kabat-Zinn, verbonden aan de Universiteit van Massachusetts in de Verenigde Staten, een programma dat hij Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) noemde. Het diende om patiënten te helpen de kwaliteit van hun leven te verhogen. Kabat-Zinn richtte zich toen nog vooral op mensen met ernstige stress of chronische pijnen. De methode die hij gebruikte was niet gericht op het oplossen of wegduwen van de pijn of andere problemen, maar op de acceptatie ervan.

Meditatie en neurologie

Zo leerden mensen hun malaise niet weg te wensen, maar juist met milde aandacht tegemoet te treden. En wonderlijk genoeg bleek dat te helpen. Mensen die erin slaagden zichzelf en hun problemen met milde vriendelijkheid te erkennen en te accepteren, zagen de kwaliteit van hun leven aanzienlijk verbeteren: hun stress nam af en dat gold ook voor de pijnklachten.
De methode om deze verregaande vorm van zelfacceptatie te bereiken was gebaseerd op boeddhistische meditatietechnieken, eenvoudige hatha yoga en inzichten van de westerse psychologie en neurologie. We kennen deze methode nu als de mindfulnesstraining.

Wil je het horen in de woorden van Jon Kabat-Zinn zelf? Hier zie je een interview met hem.

Mindfulness en wetenschap

Niet lang na de eerste experimentele sessies toonden wetenschappers aan dat mensen die mindfulness beoefenen inderdaad minder last hebben van stress en pijn. Het niveau van de stresshormonen in het bloed neemt af en in de hersenen zijn structurele veranderingen waarneembaar. Ook bleek het immuunsysteem beter te functioneren, waardoor mensen minder bevattelijk worden voor ziektes. Steeds meer ziekenhuizen besloten daarom hun patiënten een mindfulness trainingen aan te bieden.
Dit gebeurde eerst vooral in de Verenigde Staten, maar nu ook in de rest van de wereld. Omdat zij niet alleen geschikt is voor mensen met stressklachten, wordt de methode steeds vaker simpelweg aangeduid als mindfulness of aandachttraining, en minder vaak met de oorspronkelijke naam Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

Mindfulness is voor iedereen

Mindfulness wordt tegenwoordig ook beoefend door mensen die geen ‘onbehandelbare’ fysieke of mentale problemen hebben. Dus door mensen die gewoon beter willen functioneren in het dagelijks leven. Want ook hun levenskwaliteit blijkt te verbeteren wanneer zij leren zichzelf, hun emoties, hun gedachten en hun lichaam te accepteren zoals zij zijn. Velen merken op dat zij er creatiever van worden, en daardoor minder snel vastlopen in problemen. Mensen die ‘mindful’ zijn voelen zich mentaal en fysiek stabieler, minder gejaagd en zij slapen beter.
En velen slagen erin vastgeroeste denkpatronen te doorbreken en ‘oud zeer’ te verwerken. Hierdoor kunnen zij conflicten met zichzelf en hun omgeving oplossen en hun talenten beter herkennen en benutten. Kortom: een mindfulness training kan je helpen om beter in je vel te komen en met meer tevredenheid in het leven te staan.


Trainingen

IthakaWorks biedt mindfulness trainingen aan in Amsterdam Zuid (Rivierenbuurt) en Purmerend Overwhere. En er zijn trainingen speciaal voor 50+. In de agenda kan je de startdata zien.

Mindfulness kan positief uitwerken voor mensen die kampen met onder andere:

  • Slaapproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Piekeren
  • Concentratieproblemen
  • Burn-out
  • Pijnklachten
  • Stress
  • Omgang met chronische ziekten
  • Neerslachtigheid
  • Laag energieniveau / vermoeidheid
  • Onzekerheid en faalangst
  • Het gevoel dat je niet weet wat je met je leven aan moet
  • Geen specifieke problemen, maar de kwaliteit van je leven willen verhogen

Meer weten?

Enkele boektitels voor mensen die meer over mindfulness willen weten:

Jon Kabat-Zinn: Full Catastrophe Living. Nederlandse vertaling: Gezond Leven met Mindfulness.
Thich Nhat Hanh: Mindfulness.
J. Mark G. Williams, John D. Teasdale, Zindel V. Segal: Mindfulness en Bevrijding van Depressie.
Edel Maex: Mindfulness in de Maalstroom van je Leven.
Daniel Goleman en Richard J. Davidson: Meditatie; de blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen.